Stamboom Baars Rhenen

Jan de Ridder

Persoonskaart

Ouders

vader Geboortedatum moeder Geboortedatum
Willem de Ridder 22.10.1843 Geertrui Schoonderbeek (Ridder) 02.03.1849

Persoonsgebeurtenissen

Soort gebeurtenis Datum Plaats Omschrijving
Geboorte 06.12.1871 Leersum, Utrecht, Nederland
Beroep 16.03.1891 Machinist leering (opgave keuring Militie)
Militaire dienst 16.03.1891 tot den dienst aangewezen.
Huwelijk 05.11.1896 Rhenen, Utrecht, Nederland
Beroep 1901 Machinist tram Utrecht-Arnhem
Verblijfsplaats 1901 Doorn, Utrecht, Nederland
Huwelijk 22.02.1928 Rhenen, Utrecht, Nederland
Pensioen 02.10.1933
Pensioen 02.10.1958 Jubileum 25 jaar gepensioneerd (zie krantartikel)
Andere gebeurtenis 06.12.1961 Rhenen, Utrecht, Nederland Receptie bij 'Rust Wat' te Rhenen vanwege 90e verjaardag (zie krantenartikel hieronder)
Overlijden 03.10.1962 Rhenen, Utrecht, Nederland
Begrafenis Begraafplaats Achterbergsestraat

Gegevens

Gegeven Omschrijving
Kleur van de ogen Grijs
Haarkleur Blond
Hoogte 1.68 meter

Notities

01/03/1898 melding Jan de Ridder, machinist alhier, dat hij een huis gaat bouwen op een gedeelte van een stuk land, aangekocht van Christiaan Keijman, nabij de Duisteresteeg, E 936.
30/08/1898 inschrijving in Rhenen, komt uit Leersum, woont in Onderlangs A 644
02/11/1900 vertrokken van Rhenen naar Doorn
26/11/1914 J de Ridder vestigd zich te Rhenen, komend uit Doorn en woont op Trambaanweg (A)1.
Later met Hendrika Meijer op Stationsweg 16, Rhenen (de naam van het huis was Hendrika)

Zijn jongere broers Johannes Philippus en Willem waren ook machinist.

Jan de Ridder 6 dec. negentig jaar
Oudste pensioentrekker van de N.B.M. heeft best geheugen

Rhenen – woensdag hoopt Jan de Ridder zijn negentigste verjaardag te vieren. Wij hebben hem naar aanleiding daarvan opgezocht in het Rusthuis aan de Nieuwe Veenendaalseweg, waar hij op de eerste verdieping een mooie kamer bewoont, gelegen op het zuiden. “Vraag maar op” zei hij “ik kan me dingen van 80 jaar geleden beter herinneren dan die van veertien dagen geleden”. En meteen dook hij die terug in de vorige eeuw, toen hij op 29 november 1884 als loopjongen in dienst kwam bij de Ooster Stoomtram Maatschappij, de huidige N.B.M. Met trots maakte hij ons duidelijk, dat hij bij deze maatschappij niet minder dan 76 dienst- en pensioenjaren heeft. Dat is een respectabel aantal. De Ridder is al 28 jaar met pensioen. Hij heeft er 48 dienstjaren op zitten. Op 19-jarige leeftijd werd hij bevorderd tot stoker en toe het hele bedrijf bijna lam lag tengevolge van een influenza-epidemie maakte hij voor ’t eerst kennis met de locomotief.

“iedereen lag op bed” vertelt Jan, “ten gevolge van de influenza, toen er in Zeist een rail kapot was. Ik moest op het kantoor komen, waar de chef een kastje opende en er een leren pet met zo’n goud biesje uithaalde. Ik zeg: wat moet dat nou? Waarop mijn baas antwoordde: Jan, jij bent vandaag machinist. Maar denk erom, als de politie je aanhoudt onderweg naar Zeist, dan zeg je dat je 21 jaar bent.”.
Want in die tijd mocht je pas op die leeftijd op een machine staan verduidelijkt Jan.
“Enfin, ik zette de pet op m’n kop en we reden naar Zeist. Ik kon toen al net zo goed rijden als een echte machinist, alleen al door maar steeds van ouderen de kunst af te hebben afgekeken. En het ging prima”.
Hij was 21 jaar, toe hij reserve-machinist werd. Daarna werd hij al gauw machinist en dat is hij niet minder dan 22 jaar lang gebleven.
Hij woonde ook nog een tijdje op ‘Sandenburg’. Dat had wel wat voeten in de aarde. “Ik was namelijk getrouwd met een echte Rhenense vrouw”, legt Jan uit “en die kunnen Rhenen moeilijk verlaten. Maar alles is toch goed gegaan”.
De Ridder heeft op alle mogelijke wagens gereden, ook nog op de benzine-elektische stellen.
Hij was 62 jaar toe hij 48 dienstjaren had. “Toen kreeg ik het flink te pakken. Na al die jaren langs de weg te hebben gezeten, kwam er plotseling iets vreemds over me. Wanneer ik bijvoorbeeld op grote afstand een fietser zag rijden, dan was ik plotseling zo bang dat ik hem zou aanrijden, dat ik al honderden meters tevoren aan de bel van de locomotief begon te trekken. De nervositeit – een gevolg van al die jaren in het verkeer – was er de oorzaak van dat ik ten slotte maar voor 75% werd goedgekeurd. Ik heb toen gezegd: dan er maar uit, alhoewel de toenmalige directeur Paap het nog wel met me had aangedurfd. Het was wel jammer want ik had graag de 50 dienstjaren volgemaakt.”
Nu heeft de Ridder er al weer meer volgemaakt. Hij heeft een welverdiend pensioen al achter de rug, waarom velen hem zullen benijden.
Woensdag hoopt hij in 'Rust Wat’ receptie te houden, waar het hem beslist niet aan belangstelling zal ontbreken.
Een belangrijke dag ...
Was het donderdag 2 oktober jl (1958) voor onze gepensioneerde, de heer Jan de Ridder te Rhenen, want hij was op die dag 25 jaar gepensioneerd.
De Ridder, die 86 jaar oud is, behoort tot de oudste gepensioneerden van onze Maatschappij.
Deze dag is voor dit krasse oud-personeelslid niet geheel onopgemerkt voorbij gegaan, want 's middags kwamen een deputatie van het Bestuur van de Personeelsvereninging, afd. Rhenen, en de heren Schram en v.d. Steeg hem bezoeken ten huize van zijn broer Willem.
Nadat door de heren Schram en Drost enige hartelijke woorden waren gesproken, werd na aanbieding van een paar kistjes sigaren nog enige tijd gezellig doorgebracht.
Vanzelfsprekend werden voorvallen, waaronder vele grappige, uit de diensttijd van de Ridder opgehaald en werd er menigmaal smakkelijk gelachen.
Bij het einde van het bezoek, hetgeen hem had verrast en goed gedaan, terwijl de bezoekers hem nog lange pensioentijd toewenste.
Ik heb van al het personeel wat in dienst was bij de Ooster Stoomtram en
latere NBM dossiers aangelegd met héél veel gegevens uit o.a. het
Bevolkingsregister, stamboeken van het personeel OSM/NBM en gegevens uit
de Rhenense Courant, etc.
Bij voorbeeld is er een schrijven gestuurd naar de Burgemeester van
Rhenen, Jhr. Van Holtje tot Echten om Jan de Ridder een Koinklijke
onderscheiding toe te kennen (brief van 27-11-1925).
Jan de Ridder kwam op 29-11-1885 in dienst als smidsjongen en is op
1-3-1888 bevorderd tot leerling machinist en op 20-2-1892 werd hij
bevorderd tot reserve machinist en op 11-11-1894 tot machinist en op
1-4-1919 tot machinist wagenrijder.
En er zitten nog meer gegevens en brieven in mijn samegestelde dossiers
over hem.

Mocht je weer in Rhenen zijn dan kan ik het laten zien wat ik heb van je
overgrootvader.

Ik heb even scans gemaakt uit het maandbericht van de NBM van
oktober/november 1960 over Jan en Willem de Ridder die ik je hierbij
toestuur.

- Het krantenbericht met foto heb ik zelf ook, maar het andere weer
niet.
- foto 002 is mij onbekend en leuk dat het bord via Oosterbeek Hoog goed
is te zien. Dit bord hangt op mijn tramkamer
zoals je zal hebben gezien.
Heb zitten turen waar de foto is genomen, denk in Arnhem en wie de
chef is die naast Jan de R staat weet ik even
niet, maar zal ik nog nakijken.
- foto 004 met stoomtram die heb ik zelf ook en is genomen op de
Driebergseweg, net voorbij de 2e Dorpsstraat te Zeist.